ابعاد استاندارد سپتیک تانک
5/5 - (1 امتیاز)

ابعاد استاندارد سپتیک تانک فاضلاب

ما از فرمول تعیین حجم یک استوانه برای محاسبه حجم سپتیک تانک استفاده می کنیم که به صورت زیر است:

(V = r 2 h) حجم = عدد پی * شعاع به توان دو * طول یا همان ارتفاع

در نتیجه، اگر حجم مورد نظر خود را در نظر بگیرید، اندازه‌گیری‌های معمولی را دریافت خواهید کرد که طول و شعاع یکسانی دارند. با این حال، از آن‌جایی که در طراحی مخزن سپتیک باید به یک سری از اندازه‌های معمولی توجه شود، نمی‌توانید هیچ شعاعی را در این محاسبه وارد کنید. برای ظرفیت 50 متر مکعب سپتیک تانک، نمی توان یک متر را در نظر گرفت. زیرا منجر به افزایش طولی سپتیک تانک می‌شود.

فهرست مطالب

شرکت پروتانک در زمینه ساخت و نصب انواع مخزن پلی اتیلن فعالیت دارد و سپتیک تانک‌های مختلف در اندازه‌ها و حجم‌های متنوع تولید می‌کند. مخازن در حجم های ۴ تا ۴۰۰ متر مکعبی با قطر و طول‌های متفاوت قابل تولید هستند. در ادامه ابعاد، نوع طراحی، نحوه محاسبه ظرفیت و سایر نکات مهم برای ساخت یک سپتیک تانک بررسی می‌گردد.

مشخصات سپتیک تانک بتنی و عوامل موثر بر قیمت

سپتیک تانک بتنیارتفاع سپتیک تانک (سانتی متر)عرض سپتیک تانک (سانتی متر)طول سپتیک تانک (سانتی متر)ظرفیت (متر مکعب)
در بسیاری حوزه ها قانونی نیست۱۵۲.۴۰۱۴۲.۲۴۱۹۸.۱۲۲.۲۷
در بسیاری حوزه ها قانونی نیست۱۴۴.۷۸۱۷۰.۱۸۲۴۳.۸۴۳.۰۳
سپتیک تانک سبک کار۱۴۴.۷۸۱۷۰.۱۸۳۰۴.۸۰۳.۷۸ (سبک کار)
مخزن دو محفظه ای۱۵۴.۹۴۱۷۲.۷۲۳۶۸.۳۰۳.۷۸ / ۲.۲۷
مخزن دو محفظه ای۱۶۲.۵۶۱۹۸.۱۲۴۱۱.۴۸۲.۸۳ / ۴.۷۳
مخزن دو محفظه ای۱۸۵.۴۲۲۲۸.۶۰۴۴۱.۹۶۵.۲۹ / ۶.۰۵
جدول ابعاد، ظرفیت و سایر مشخصات مخزن سپتیک تانک بتنی

همان طور که به این موضوع اشاره شد سپتیک تانک با ظرفیت‌های متنوع تولید می‌شود و در میان آن‌ها سپتیک تانک پلی اتیلنی با گنجایش ۱۰ لیتر یکی از پرکاربردترین این مخازن به شمار می آید. عواملی هم چون جنس بدنه، ظرفیت و مقدار خاکی که باید بر روی تانک قرار گیرد، بر قیمت سپتیک تانک اثر گذار بوده و قیمت آن را تغییر می‌دهد. همچنین در یک حجم ثابت، دو لایه، سه لایه و دو جداره بودن مخزن پلی اتیلنی بر قیمت این تجهیزات اثر می‌گذارد. 

سپتیک تانک مناسب مناطق مسکونی

گنجایش یک سپتیک تانک باید به اندازه ای باشد که بتواند حداقل فاضلاب دو روز از یک خانه را نگهداری کند و این میزان به متراژ خانه، طراحی شبکه جمع آوری فاضلاب آن منطقه، تعداد اتاق‌ها و همچنین تعداد افرادی که در آن زندگی می کنند، بستگی دارد؛ علاوه بر این نقشه محل سکونت و تجهیزات احتمالی که جهت صرفه جویی در مصرف آب به کار گرفته شده‌اند، بر انتخاب یک مخزن پلی اتیلن یا بتنی اثر گذار است. استفاده از جدول زیر می تواند دیدگاهی روشن از ابعاد استاندارد مخزن سپتیک تانک بتنی و… ارائه دهد و به درخواست کنندگان کمک نموده تا نسبت به اندازه مخزن سپتیک تانک آگاهی داشته باشند. 

ظرفیت مخزن (متر مکعب)متراژ خانهتعداد اتاق خواب
۲.۸۴کمتر از ۱۴۰ متر مربع۱ یا ۲
۳.۷۸کمتر از ۲۳۰ متر مربع۳
۴.۷۳کمتر از ۳۲۵ متر مربع۴
۴.۷۳کمتر از ۴۲۰ متر مربع۵
۴.۹۷کمتر از ۵۱۰ متر مربع۶
مشخصات ابعاد سپتیک تانک مناطق مسکونی و خانگی

بهره‌مندی از انواع مخزن پلی اتیلن و سپتیک تانک شرکت پروتانک یک راهکار ایده‌آل برای بهینه‌سازی سیستم‌های فاضلاب می‌باشد. این مخازن با محیط زیست سازگاری دارند و برای انواع سیستم‌های فاضلاب خانگی و صنعتی، محصولات مناسب تولید شده‌اند. علاوه بر این ابعاد سپتیک تانک فایبرگلاس به گونه ای انتخاب می‌شود که مورد نیاز مشتریان است و به ترتیب تجهیزات در محل تعیین شده و با سادگی هرچه تمام تر نصب خواهد شد. برخی از این مخازن عبارت‌اند از:

نوع مخزنظرفیت (متر مکعب)اندازه (سانتی متر)
سپتیک تانک (تک محفظه ای)۳.۷۸
لج تانک۳.۷۸
سپتیک تانک (تک محفظه ای)۴.۷۳
دو محفظه ای۵.۶۷
لج تانک۵.۶۷
دو محفظه ای۷.۵۷
سپتیک تانک (تک محفظه ای)۹.۴۶
سپتیک تانک (تک محفظه ای)۱۱.۳۵
مخزن یکپارچه دیواری۳.۷۸۱۰.۱۶
منبع یکپارچه دیواری۳.۷۸۱۲.۷۰
سپتیک یکپارچه دیواری۵.۶۷۷.۶۲
تانکر یکپارچه دیواری۵.۶۷۱۰.۱۶
منبع یکپارچه۷.۵۷
مخزن یکپارچه۷.۵۷
تانک یکپارچه۷.۵۷
به منظور محاسبه ظرفیت مخزن پلی پروپیلن بر حسب لیتر، فرمولی با عنوان BS6297 وجود دارد: 

که در این فرمول P معادل جمعیت تقریبی محیط می‌باشد و مقادیر در این فرمول به صورت سالانه محاسبه شده و در جمعیت، کودکان نیز همانند افراد بزرگسال محاسبه می شود. به طور معمول سپتیک تانک‌ها از ظرفیت‌هایی مشابه ۲۰۰۰ لیتر شروع شده و با افزایش هر یک نفری که در محل مسکونی زندگی می کنند، حدود ۱۵۰ لیتر به میزان حجم مخزن افزوده خواهد شد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه محاسبه حجم و ظرفیت سپتیک تانک و مخزن پلی اتیلن بر اساس متراژ خانه و تعداد اتاق خواب‌ها، می‌توانید با کارشناسان شرکت پروتانک با شماره ۰۲۶۳۲۷۰۸۹۹۵ در تماس باشید.

برای نصب سپتیک تانک پلی اتیلنی ابتدا باید اندازه مخزن محاسبه گردد که میزان ظرفیت آن به حجم فاضلاب بستگی دارد. وجود مقادیر زیادی سنگ در محل دفن تانک یکی از چالش هایی است که تولید کنندگان هنگام اجرای سپتیک تانک با آن رو به رو هستند، بنابراین باید توجه داشته باشند که مخزن در عمق کمتر قرار می گیرد یا بیشتر. بر اساس تجربیات به دست آمده مخازن برزگ قرار گرفته در عمق کم کارایی مناسبی ندارند و پمپاژ بیشتری باید انجام گیرد.

طراحی مخزن سپتیک تانک جهت تصفیه پساب بهداشتی

یک مخزن نگهداری سیال باید به نحوی مناسب و کارآمد طراحی گردد؛ طراحی سیستم های سپتیک به منظور تصفیه شدن نوع خاصی از فاضلاب و در حجم مشخص و بر اساس شرایط محیطی انجام می پذیرد. همواره باید به این نکته توجه داشت که مواد شیمیایی خطرناک و همچنین روغن زیاد وارد مخزن نشود و علاوه بر آن از پر شدن بیش از اندازه و سرازیر شدن، جلوگیری به عمل آید.

مثلا روغن های مصرف شده در آشپزخانه منازل باید درون کیسه زباله قرار گرفته و دفع شوند و نباید به سیستم سپتیک راه پیدا کنند.  مخازن به شکل های دو محفظه ای و تک محفظه ای طراحی می شوند. 

نکات کلیدی طراحی انواع مخازن سپتیک تانک پرو تانک

هنگام طراحی و ساخت انواع مخازن فاضلاب، تولید‌کنندگان باید چند نکته را همواره در نظر داشته باشند:

  • بر روی سطحی صاف و هموار ساخته شود، از مسیر آبگیرها و رودها دور باشد و در جهت مخالف بادهای غالب آن منطقه ساخته شود.
  • انباره مستطیل شکل احداث می شود که طول آن ۲ تا ۴ برابر مخزن است.
  • فاصله آزاد فاضلاب تا کف مخزن یعنی عمق موثر برای انباره باید به میزان ۱.۲ متر باشد.
  • فاصله سقف انباره تا سطح فاضلاب باید حداقل ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد. 
  • جهت جلوگیری از نوسانات سطحی، افزایش تخلیه لجن و عملکرد هر چه بهتر فاضلاب برای زلال سازی، به طور معمول سپتیک تانک به همراه دو یا سه مخزن ساخته می شود که ظرفیت مخزن اول دو برابر قسمت های دیگر می باشد.
  • تبدیل آب مصرفی به آب فاضلاب معمولا با ضریب ۸۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن