اجرای طراح شبکه جمع‌آوری فاضلاب توسط پروتانک
امتیازدهی

طراحی و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب

هدف از جمع آوری و نصب شبکه فاضلاب این است که اطمینان حاصل شود که همه پساب‌ها در کوتاهترین زمان ممکن به تصفیه خانه فاضلاب می‌رسند. در عین حال از آشفتگی هنگام نشت در ایستگاه پمپاژ فاضلاب جلوگیری می شود.
فهرست مطالب

مراحل عملیات اجرایی شبکه جمع آوری فاضلاب با لوله پلی اتیلن فاضلابی و لوله کاروگیت به روش حفاری ترانشه:

عملیات حفاری بر اساس شرایط پروژه

اولین حفاری کانال وابسته به مشخصات طولی مسیر و شرایط محیطی پروژه با در نظر گرفتن عمق، عرض و شیب مسیر، به صورت دستی یا ماشینی انجام می‌شود.

کنترل شیب کف با استفاده از کانال ها

هنگامی که کانال حفر شد، دوربین تسطیح شیب طولی مسیر را کنترل می‌کند. فاصله بین ایستگاه‌ها برای خواندن کدهای ارتفاعی و کنترل و اجرای شیب کف کانال به طور معمول ۶ متر است. این فاصله را می‌توان در شیب‌های طولی طولانی تا ۳ متر کاهش داد.

بسترسازی شیب کف کانال

در این مرحله از شبکه جمع آوری فاضلاب، لایه‌ای از ماسه خرد شده (شن) با ضخامت متوسط ۱۰ سانتی متر در پایین کانال گذاشته می‌شود. کد ارتفاع روی ماسه مجدداً در فواصل معین با کمک ایستگاه‌های مورد نظر کنترل می‌شود. این کد ارتفاع مربوط به کدی است که در زیر لوله یافت شده است. با توجه به اهمیت اجرای صحیح شیب خط لوله، این مرحله باید تکمیل شود. عدم اجرای صحیح شیب طولی و همچنین تغییر ناگهانی در شیب، ممکن است منجر به نشتی در محل اتصال لوله با کوپلینگ شود. در صورت نشت فاضلاب (به هر دلیلی)، سنباده نقش تخلیه را ایفا می‌کند.

فرآیند لوله گذاری

کوپلینگ‌ها و واشرها، لوله‌های پلی اتیلن کاروگیت را به یکدیگر متصل می‌کنند. تکمیل عملیات لوله کشی و بستن لوله‌ها برای اطمینان از نشت فاضلاب در اتصالات بسیار مهم است. موارد زیر برای این منظور ضروری و حائز اهمیت هستند:
۱-۴: طول اولپ لوله‌ها در محل اتصال کوپلینگ‌ها بسته به قطر لوله متفاوت است. اعمال ضربه و قرار دادن لوله و واشر در داخل کوپلینگ، اتصال کامل را تضمین می‌کند.
۲-۴: برای بهبود عملکرد، بهتر است واشر لوله را در شیار انتهایی دوم لوله کاروگیتی نصب کنید.

شبکه جمع‌آوری و اجرای طرح فاضلاب
اولین حفاری کانال وابسته به مشخصات طولی مسیر و شرایط محیطی پروژه انجام می‌شود.

۳-۴: لوله‌ها باید به گونه‌ای نصب شوند که اتصال لوله در بالا دست و انتهای ساده لوله در پایین دست نصب شود.

شن‌ریزی به روی لوله‌های نصب شده

شبکه جمع آوری فاضلاب به طور کامل با ماسه شکسته (شن) در اطراف و روی لوله‌ها پس از نصب و اتصال به یکدیگر (تا ارتفاع ۲۰ سانتی متر) پوشانده شده است. برای جلوگیری از تغییر شکل و جابجایی موضعی لوله ها به دلیل وزن سنگ‌های شکسته ماسه، فعالیت‌های شن‌ریزی باید به صورت گام به گام و سازگار انجام شود. به طوری که محیط لوله ابتدا در فواصل از پیش تعیین شده (تقریباً ۲ متر) شن ریزی شود. پس از شن ریزی مابقی لوله به صورت مقطعی و ایمن سازی آن پوشیده می‌شود.

بکفیل پایانی نصب لوله‌ها

قسمت‌های باقی مانده از کانال پس از شن ریزی، خاکریزی شده و با فرایند بکفیل پر می شود. در این مرحله از خاکریز نباید از سنگ‌ها و اجسام سخت بین خاک‌ها استفاده شود. زیرا ممکن است به لوله‌ها آسیب برساند یا سبب تغییر شکل آن‌ها شود.

اجرای منهول‌ها در مسیر خط انتقال فاضلاب

نصب منهول‌ها در محل تغییر مسیر خط انتقال فاضلاب و همچنین فاصله تقریباً ۲۵ متری در مسیرهای مستقیم صورت می‌پذیرد. پس از حفر محل منهول‌ها، کف محل قرارگیری منهول‌ها تنظیم شده و با بتن به ضخامت ۱۰ سانتیمتر کف سازی می‌گردد. محل ورود و خروج و همچنین قرار دادن هرگونه انشعابات نیز برش داده و نصب میگردد.

از نیروی انسانی یا از جرثقیل برای نصب منهول‌های پیش ساخته پلی اتیلن در محل حفاری استفاده می‌شود. کوپلینگ‌ها و واشرهای مخصوص بر اساس قطر لوله‌های ورودی و خروجی برای مهر و موم نقاط در مکان‌های مناسب قرار می‌گیرند. سپس عملیات اتصال لوله‌ها به منهول انجام می‌شود. سطح لوله خروجی باید حدود ده سانتیمتر از سطح منهول و سطح لوله ورودی حدود ده سانتیمتر بالاتر از سطح لوله خروجی باشد. به منظور جلوگیری از تجمع فاضلاب در کف چاه، ترجیح داده می‌شود که ماهیچه بتنی را در یک شیب مناسب اجرا کرده و تمام فاضلاب ورودی را به منهول هدایت کرده و از لوله خروجی خارج کنید. منهول پس از قرار گرفتن و نصب در محل مناسب با استفاده از ملات آهک و خاک‌های حفاری خاکریزی شده و تثبیت می شود.

لطفاً جهت طراحی و اجرای شبکه فاضلاب و جمع‌آوری فاضلاب با متخصصان دفتر گروه صنعتی پروتانک با شماره ۰۲۶۳۲۷۰۸۹۹۵ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن