مخزن سپتیک تانک پلی اتیلنی پروتانک
امتیازدهی

انواع سپتیک تانک

فهرست مطالب

انواع سپتیک تانک معمولا از نظر جنس به چهار دسته بتنی، آجری (مصالح بنایی)، کامپوزیتی و پلی پروپیلن (پلی اتیلن) تقسیم می‌شود. فرآیند تصفیه فاضلاب در تمامی مخازن سپتیک تانک یکسان است با این تفاوت که هر کدام مزایا و معایبی از نظر سرعت ساخت، نصب و بهره برداری، هزینه خرید، دوام، سطح آب‌بندی و مقاومت استاتیکی بدنه خواهند داشت.

سپتیک تانک بتنی

این دسته از مخازن سپتیک، از جنس بتن مسلح و با عیار ۳۰۰-۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب ساخته می شوند. هر چه عیار بتن کمتر باشد، سبب افزایش نفوذپذیری و امکان خوردگی آرماتورها و عیار بالاتر از این محدوده سبب ایجاد ترک در هنگام سردشدن بتن می شود. در این نوع از مخازن سپتیک مهم ترین مسئله، نپت فاضلاب و نفوذپذیری از بدنه و درز ها است. زیرا نشت فاضلاب از طریق دیواره های مخزن سبب تسریع خوردگی و تخریب بتن شده و محیط اطراف و خاک را دچار آلودگی می کند.

با توجه به این موضوع که ph فاضلاب مخازن سپتیک تانک ها تا حدودی دارای حالت اسیدی است و در مقابل ph بتن کاملا قلیایی است، مقدار نشت و نفوذپذیری بتن نقش مهمی در کارایی سپتیک تانک ها و عمر مفید آن ها دارد. در برخی موارد جهت کاهش هر چه بیشتر نشت فاضلاب می بایست از پوشش های آب بندی شده بر پایه سیمان یا قیر استفاده گردد، که این امر هزینه ساخت این نوع از سپتیک تانک ها را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

سپتیک تانک بتنی گروه صنعتی پروتانک
قیمت انواع سپتیک تانک بتنی، پلی اتیلنی و… ساخت گروه صنعتی پروتانک

در کشور ما سپتیک تانک های پیش ساخته بتنی در مقیاس ۱۰ مترمکعب ساخته و اجرا می شود. سپتیک تانک های پیش ساخته بتنی دارای حداقل یک قطعه کف، بسته به ظرفیت آن ها دارای یک یا چند قطعه بدنه می باشند که به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و سپس به روی یکدیگر نصب می گردند. درزی که بین قطعات وجود دارد معمولا با ملاتهای آب بند کننده پر می شوند. شکل سپتیک تانک های پیش ساخته معمولا به صورت استوانه عمودی و مقطع، با قطر داخلی ۱۶۰۰-۲۰۰۰ میلیمتر و ضخامت بدنه ۱۰۰-۱۵۰ میلیمتر تولید می گردند.

سپتیک تانک آجری (ساخته شده از مصالح بنایی)

این دسته از مخازن سپتیک تانک عموما با استفاده از آجر فشاری و ملات ماسه و سیمان تولید می شوند. البته در برخی موارد به جای آجر از بلوک های سیمانی یا سنگ استفاده می گردد. در هر صورت بزرگترین مشکل مخازن سپتیک آجری نشت بسیار زیاد و نفوذپذیری بالا از دیواره ها و کف مخزن است. به علاوه به دلیل عدم مقاومت دیواره این دسته از مخازن در برابر فشارهای جانبی و نشت پساب، پس از مدتی از گذشت ساخت مخزن، ترک و درزهای زیادی در دیواره ها و کف مخزن ایجاد شده که سبب نشت پساب و خاک و محیط اطراف سپتیک تانک می گردد. زمانی که پوشش سیمانی به ضخامت ۱ الی ۲ سانتی متر به روی بدنه مخازن آجری اعمال گردد. این مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند. چرا که به سبب شکنندگی بالا، تحت کوچکترین نشت از دیوار جدا می شوند.

بر تعدادی از موارد جهت کمتر کردن میزان نشت فاضلاب از پوشش های قیر مانند به روی دیواره های مخزن استفاده می‌گردد. اگر چه این نوع پوشش از نشت پساب از دیواره‌ها می‌کاهد. اما نمی‌تواند مانع از نشت فاضلاب از محل درزها و ترک‌ها باشد. زیرا این نوع از پوشش ها نیز به دیواره مخازن چسبیده و همراه با دیواره دچار ترک می شود. به این علت که مخازن آجری یا بلوکی فشار جانبی کمتری را می توانند تحمل کنند. حداکثر عمق این مخازن به ۴ متر محدود می شود. البته در شرایطی که پشت دیواره سپتیک با خاک پر شود، عمق آن ها به ۵/۲ متر نیز خواهد رسید.

سپتیک تانک پلی اتیلنی (پلی پروپیلن)

قابلیت‌ها و مزایای بی‌نظیر پلی اتیلن و پلی پروپیلن در ساخت سیستم‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب سبب شده است که روز به روز مصرف انواع لوله و مخازن پلی اتیلنی افزایش پیدا کند. در سال های اخیر و با ورود تکنولوژی تولید لوله هایی با قطر ۳۵۰۰ میلیمتر در در کشور، تولید و استفاده انواع سپتیک تانک پلی اتیلنی افزایش یافته است. مزایای مواد پلی اتیلنی سبب شده تا اکثر سپتیک تانک ها را از این مواد تولید کنند.

سپتیک تانک پلی اتیلنی ساخت گروه صنعتی پروتانک
قیمت انواع سپتیک تانک بتنی، پلی اتیلنی و… ساخت گروه صنعتی پروتانک

آب بندی کامل، سرعت بالای ساخت و نصب، مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و… از جمله مهمترین مزایا این دسته از مخازن هستند. مواد اولیه سپتیک تانک های پلی اتیلن با گرید ۸۰ یا ۱۰۰ است. دانسیته گرید ۱۰۰ آن برابر ۹۴۵/۰ گرم بر سانتی متر مکعب است. اصلی ترین مشکل این نوع از سپتیک تانک ها، قیمت بالای آن‌ها در مقابل انواع سپتیک تانک آجری و بتنی است. به علت داشتن مزایای بسیار بالا همواره در حال رشد و فروش است. از نظر مقطع پروفیل بدنه، سپتیک‌تانک‌های پلی‌اتیلنی به دو دسته مخزن سپتیک پلی اتیلنی تک جداره و دوجداره دسته بندی می‌شوند. ضخامت مخازن ستیک پلی اتیلن تک جداره حداکثر ۱۲ میلیمتر است. به علت مقاومت جانبی آن‌ها در برابر فشارهای جانبی بسیار کمتر از نوع دوجداره است. بنابراین سپتیک تانک های تک جداره قابلیت دفن در زیر زمین را بدون داشتن دیوار حائل یا اتاقک ندارند.

در مقابل سپتیک تانک‌های دوجداره پلی اتیلنی دارای ضخامتی تا ۱۰۰ میلیمتر می باشند. این ضخامت بالا در کنار هندسه مقطع باعث ایجاد مقاومت جانبی بالا در آن ها می شود. بدین ترتیب این سپتیک تانک، حتی بدون اتاقک یا دیوار حائل می تواند در زیر زمین دفن شود.

مهمترین مزایای انواع سپتیک تانک پلی اتیلنی

  • عدم نیاز به ساخت هیچ گونه اتاقک یا دیوار حائل برای مخازن سپتیک دوجداره
  • عدم نیاز به عملیات ساختمانی هنگام ساخت سپتیک تانک
  • سهولت تخلیه لجن و بهره برداری به دلیل دارا بودن دریچه های بازدید و تخلیه
  • امکان آسان جابه جایی سپتیک تانک حتی چندین سال پس از نصب و راه اندازی اولیه
  • سرعت بسیار بالا در نصب و راه اندازی مخزن
  • دیواره های بسیار مقاوم از نوع دوجداره در برابر فشارهای وارد شده از سوی خاک اطراف سپتیک تانک
  • آب بندی کامل سپتیک تانک و عدم انتشار هیچ گونه آلودگی به خارج مخزن
  • مقاومت بسیار بالا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن