طراحی، تولید و ساخت تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب
امتیازدهی

تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب

فهرست مطالب

تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب و فرآیند تصفیه فاضلاب فرآیند از بین بردن پساب و آلودگی‌ها توسط روش‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است. در سال‌های اخیر با توجه به رشد روزافزون مواد آلی و آلاینده‌های رها شده در محیط از طریق جوامع انسانی، استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب و تجهیزات کامل کننده آن‌ها اهمیت پیدا کرده‌اند. قیمت تجهیزات پکیج تصفیه فاضلاب به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. آن‌ها شامل از کیفیت محصول مد نظر، نوع طراحی و گنجایش آن، نوع نگهداری، متریال به کار رفته در روند ساخت و… است.

تجهیزات بررسی، نوع نگهداری و نقل و انتقال تصفیه فاضلاب

مخازن نگهداری و انتقال پساب به تصفیه خانه‌ها

مخازن از پرمصرف ترین و پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که امروزه در امر تصفیه فاضلاب به کار گرفته می‌شوند. مخزن‌ها در صنایع گوناگونی نظیر سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، صنایع غدایی، مجتمع های مسکونی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن تصفیه فاضلاب اغلب در رنگ‌های تیره تولید شده و در مقابل فعل و انفعالات شیمیایی پساب‌ها مقاوم هستند. مخزن‌های تصفیه فاضلاب نسبت به مخازن تصفیه آب وزن بالاتری داشته و دارای ضخامت بیشتری هستند. مخزن های تصفیه فاضلاب جز اولین واحدها در تصفیه خانه فاضلاب هستند که عملیات ته نشینی، آشغالگیری و دانه گیری درون آن‌ها صورت می‌پذیرد.

در تصفیه خانه‌های فاضلاب، پساب وارد مخزن شده و مواد درشت، جامدات و دانه‌های موجود در آن، قبل از ورود به بخش‌های دیگر تصفیه خانه، حذف شده و از بین می‌روند. این دسته از مخازن به شکل‌های مستطیل، استوانه ای، دایره‌ای و قیفی ساخته شده و بیشتر در ته نشینی اولیه فاضلاب به کار گرفته می‌شوند. مخزن‌های تصفیه فاضلاب انواع و اندازه‌های مختلفی داشته و از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند که در ادامه پرکاربردترین آن‌ها را شرح داده ایم.

مخزن پلی پروپیلنی در تصفیه فاضلاب

مخازن پلی پروپیلنی تصفیه فاضلاب مقاومت شیمیایی بالایی دارند. آن‌ها دچار چسبندگی، خوردگی نشده و دارای آب بندی مناسب و مقاومی می‌باشند. مخازن پلی پروپیلن فاضلاب بهترین انتخاب برای تصفیه خانه‌ها و سیستم‌های تصفیه فاضلاب می‌باشند.

طراحی، ساخت و قیمت مخزن پلی پروپیلنی در تصفیه فاضلاب
مخزن پلی پروپیلنی یکی از مهم ترین تجهیزات در تجهیزات تصفیه فاضلاب

سپتیک تانک فاضلابی

یکی از پرکاربرد‌ترین مخازن تصفیه فاضلاب، سپتیک تانک است که به ۴ دسته بتنی، فایبرگلاس، پلی اتیلن و پلی پروپیلن دسته بندی می‌شود. این مخازن به طور معمول ۳ متر ارتفاع دارند و در ابعاد و اندازه های گوناگون قابل سفارش هستند.

مخزن بتنی

مخازن بتنی تصفیه فاضلاب از پرکاربرد ترین و پرطرفدار ترین تاسیسات در تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب هستند. آن‌ها دچا ترک و خوردگی نشده و از آب بندی نسبتا خوبی برخوردار بوده و از نظر قیمت و هزینه به شدت اقتصادی هستند.

مخزن فلزی

مخازن فلزی تصفیه فاضلاب از ورقه های فولادی با ضخامت ۶ و ۸ میلی متری ساخته می شوند. پوشش داخلی این مخزن‌ها از اپوکسی و پوشش خارجی آن‌ها از رنگ روغن و پلی اورتان است. در نهایت انتخاب مخزن مورد نظر به نوع و کیفیت آلاینده‌هایی که درون فاضلاب وجود دارد، بستگی دارد.

لوله‌های انتقال فاضلاب

لوله‌های پلی اتیلن و لوله کاروگیت به دلیل داشتن ویژگی‌های کاربردی در سیستم‌های تصفیه فاضلاب کاربرد دارند. لوله‌های انتقال فاضلاب جز تجهیزاتی هستند که در پکیج‌های تصفیه فاضلاب از زمان تولید تا انتقال و دفن پساب‌ها در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب به کار گرفته می‌شوند. سیستم‌های تصفیه فاضلاب از محل تولید پساب تا محل دفن، برای جمع آوری و انتقال پساب از محل تولید به تصفیه خانه فاضلاب، از انواع مختلف لوله استفاده می‌شود. لوله می توانند بر اساس جنس و متریال، کاربرد و نوع اتصال به دسته‌های گوناگونی تقسیم شوند.

تجهیزات تصفیه فاضلاب فیزیکی

آشغالگیر

یکی از مهم‌ترین تجهیزات تصفیه فاضلاب، آشغالگیر است که به دو نوع دستی و اتوماتیک انجام می‌شود. جهت جلوگیری از ورود مواد شناور و جامد معلق ریز و درشت موجود در فاضلاب از آشغالگیر استفاده می‌شود. آشغال‌ها معمولا توسط دستگاه هیدرولیکی آبگیری، سوانده و دستگاه خرد کن، ریز شده و به فاضلاب برگردانده می‌شوند. با توجه متغبر‌های زیر می ‌توانید نسبت یه استعلام قیمت پکیج تصفیه فاضلاب اقدام نمایید.

فاکتور‌های مهم در انتخاب آشغالگیر مناسب

  • فاضلاب ورودی (در انواع پساب بهداشتی و صنعتی)
  • میزان پساب وارد شده
  • امکانات موجود و قابل نیاز جهت تکمیل فرآیند

ایستگاه پمپاژ فاضلاب

انتقال فاضلاب از مخازن به تصفیه خانه فاضلاب، توسط ایستگاه پمپاژ صورت می‌پذیرد. پمپ سپتیک یا ایستگاه پمپاژ جهت انتقال فاضلاب، در امور جمع آوری و هدایت فاضلاب های شهری و خانگی استفاده می‌شود. این کار توسط مکش لجن از انتهای سپتیک تانک کاربرد دارد. ایستگاه پمپاژ فاضلاب (Pump station)در واقع سیستمس است که در ابتدا یک منهول، پمپ خرد کن، لوله‌های تحت فشار تک جداره انتقال فاضلاب، انواع سپتیک تانک، تابلو کنترل و… جهت انتقال به سمت چاه را بر عهده دارد.

دستگاه اندازه‌گیری دبی تصفیه خانه

جهت تعیین میزان دبی فاضلاب ورودی به تصفیه خانه فاضللاب، از دبی سج استفاده می‌شود.

کانال شن‌گیری

در شبکه‌های جمع آوری پساب مقدار زیادی مواد معلق و شناور شامل شن، ماسه و ذرات دانه می باشد که قبل از ورود به واحدهای اصلی تصفیه خانه حذف شوند.

تجهیزات تصفیه فاضلاب شیمیایی

سیستم هوادهی تصفیه فاضلاب

یکی از مهمترین فرآیندها در تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی، فرآیند هوادهی فاضلاب می‌باشد. پس از عبور از شن گیری و چربی گیری، فاضلاب وارد واحد هوادهی می شود. در این چنین حالتی میکروارگانیسم‌های هوازی و مصرف آلاینده‌ها شرایط رشد را پیدا می‌کنند. این واحد سبب ار بین بردن بوی بد فاضلاب در تصفیه خانه‌ها نیز می‌شود. عمل هوادهی توسط بلوئر و دیفیوزر انجام می‌شود.

دیفیوزر هوادهی در عمل تصفیه فاضلاب

جهت تزریق هوا به فاضلاب‌ها از دیفیوزر است که در دو نوع حباب ریز و حباب درشت ساخته می‌شود. دیفیوزر هوادهی یکی از ابزارهای معمول و مهم در هوارسانی به تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی می باشد. در نوع های مختلف دیسکی و لوله ای موجود می باشد. دیفیوزر های حباب ریز به دلیل افزایش سطح تماس حباب هوا با فاضلاب نرخ جذب اکسیژن بالاتری دارند. دیغیوزر دارای راندمان بالاتری نسبت به دیگر دیفیوزرها است. دفیوزرها به سیستم بلوئر مرکزی متصل هستند و باعث به وجود آمدن اختلاط مناسب و رساندن هوا به میکروارگانیسم ها می گردند.

چربی گیر فاضلاب

در فاضلاب بهداشتی میزان چربی و روغن معمولا از حد پایین تر می باشد که نیاز به حذف چربی و روغن با تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب وجود ندارد. ولی در فاضلاب های صنعتی مانند پساب های رستوران ها، آشپزخانه و کترینگ، کارخانه های صنایع غذایی و لبنی برای حذف چربی نیاز به چربی گیر فاضلاب می باشد. در فاضلاب های دارای مواد چربی زیاد، به کمک هوا، ذرات چربی شناور و جدا می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن