هزینه تخلیه مخزن سپتیک تانک پروتانک
امتیازدهی

هزینه پمپاژ یا تخلیه (لیفت استیشن) مخزن سپتیک چقدر است؟

یکی از مهم ترین و ضروری ترین اموری که در راستای حفظ و نگهداری سیستم های سپتیک تانک باید انجام پذیرد، پمپاژ آن است. این فرآیند هزینه هایی به دنبال دارد و مشتریان درصدد هستند نسبت به هزینه پمپ سپتیک تانک اطلاع یابند. به منظور تخلیه پسماندها و ارائه عملکرد بهتر از سوی مخزن پلی اتیلنی یا بتنی، لازم است هر دو تا سه سال یک بار، پمپاژ انجام شود. پمپاژ به موقع سپتیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و چرا که علاوه بر کمتر بودن هزینه ها از خرابی سیستم جلوگیری می کند، اما هر چه بیشتر در عملیات پمپاژ تاخیر به وجود آید و نسبت به نگهداری سیستم سپتیک تانک بی توجهی شود، می تواند خرابی های سنگین به دنبال داشته باشد و تعویض سیستم سپتیک ضرورت خواهد یافت.
فهرست مطالب

نحوه عملکرد سیستم‌های فاضلاب شهری و پمپ سپتیک تانک به گونه‌ای است که فاضلاب را به سیستم زهکشی مرکزی انتقال می‌دهند. اما در سیستم‌ سپتیک و میدان تخلیه ساختمانی در نزدیکی آن قرار دارد که ظرفیت سپتیک به اندازه آن ساختمان وابسته است. فاضلاب خانه به مخزن سپتیک انتقال یافته و سپس از طریق لوله‌هایی که به صورت شیبدار طراحی شده‌اند، به یک میدان زهکشی انتقال می‌یابد.

نحوه عملکرد مخزن سپتیک تانک

مواد فاضلابی راه یافته به مخزن سپتیک تانک به سه بخش تقسیم بندی می‌شوند:

  • مواد جامد به کف سپتیک تانک پلی اتیلن رفته، در آن جا ته‌نشین شده و در نهایت لایه‌های لجنی را تشکیل می‌دهند.
  • مایعات در بخش میانی مخزن قرار می گیرند.
  • مواد روغنی و چربی به سمت بالا آمده و به صورت لایه‌ای نازک بر روی سطح آب شکل می‌گیرد.

آب بیشترین حجم مخزن یعنی ۹۰ درصد آن را در بر می‌گیرد. بنابراین افزایش مصرف آب بر عملکرد مخزن سپتیک تاثیر می‌گذارد. بهترین حالتی که برای مخزن می تواند وجود داشته باشد جریان یافتن آب برای چند روز است. هم زمان موادی که در زیر قرار گرفته اند، به وسیله باکتری‌‌ها تجزیه می شوند.

پس از آن لوله پلی اتیلن تخلیه آب را به میدان تخلیه هدایت می‌کنند. یا به محل‌هایی می‌فرستند که خاک نفوذ پذیری دارد. اندازه میدان تخلیه با نوع خاک ارتباط مستقیم دارد. چرا که برخی خاک‌ها مانند رس آب کمتری را در خود نگه می دارند.

زمان تخلیه سپتیک تانک پلی اتیلنی پروتانک
نحوه عملکرد سیستم‌های فاضلاب شهری به گونه‌ای است که فاضلاب را به سیستم زهکشی مرکزی انتقال می‌دهند.

لجن‌های تشکیل شده در کف مخزن پلی اتیلن باید به طور دوره‌ای و منظم پمپاژ یا همان لیفت استیشن شود و به عبارت دیگر مخزن تمیز گردد. باکتری‌ها بسیاری از مواد را از بین می برند اما قادر نیستند تمامی مواد آلی را تجزیه کرده و از بین ببرند؛ در نتیجه مواد باقی مانده انباشته شده و به سمت میدان تخلیه حرکت می کنند.

در صورتی که فرآیند نظافت، پمپ سپتیک تانک و تخلیه لجن انجام نگیرد، سیستم دچار اختلالات و مشکلات جدی خواهد شد و در نهایت به نابودی سیستم سپتیک تانک پلی اتیلن می‌انجامد.

تشخیص فرا رسیدن زمان پمپ سپتیک تانک

پرسشی که مطرح می گردد این است که چگونه می‌توان تشخیص داد که زمان پمپ سپتیک تانک و تخلیه فرا رسیده است؟ این زمان به طور معمول به متراژ خانه بستگی دارد. به عنوان مثال برای یک خانه دارای ۴ اتاق معمولا مخزنی با گنجایش ۵/۴ تا ۷/۵ متر مکعبی استفاده می‌شود که هر ۳ تا ۵ سال باید پمپاژ شود. هم چنین میزان لایه‌های شکل گرفته در مخزن نشان خواهد داد که زمان استیشن و پمپاژ مخزن سپتیک فرا رسیده است.

عوامل تاثیرگذار بر زمان پمپاژ مخزن سپتیک

علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری هستند که می‌تواند زمان تخلیه را تحت تاثیر قرار دهد:

  • ضخامت کف‌های تولید شده به دلیل وجود مواد روغنی و چربی در سپتیک تانک
  • حجم مواد جامد انباشته شده در مخزن
  • حجم لجن تجزیه نشده و انباشته شده در کف مخزن پلی پروپیلن
  • حجم سپتیک تانک
  • نحوه به کارگیری سیستم سپتیک تانک
  • تعداد کلی افرادی که در ساختمان سکونت دارند.

نکات نگهداری از سپتیک تانک

رعایت نکاتی ساده می‌تواند به طور مستقیم بر کارایی و نگهداری سپتیک تانک پلی اتیلن و زمان تخلیه و پمپ سپتیک تانک اثر داشته باشد که عبارت اند از :

  • صرفه جویی در مصرف آب
  • رفع خرابی ها و نقص های شیرآلات و فلاش تانک ها جهت جلوگیری از هدر رفت آب
  • توجه به زباله ها و مواد جامدی که احتمال راهیابی آن ها به سیستم سپتیک وجود دارد
  • انجام تعمیرات سیستم سپتیک و یا لوله و اتصالات پلی اتیلن در صورت لزوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن