قیمت سپتیک تانک پلی اتیلنی پروتانک
4/5 - (1 امتیاز)

نگهداری سپتیک تانک پس از نصب

نصب و راه اندازی سپتیک تانک به معنای پایان کار با آن نیست و حفظ و نگهداری آن نیز اهمیت ویژه ای دارد. افرادی که مالکیت ساختمان هستند، نگهداری از تجهیزات تصفیه فاضلاب را بر عهده دارند. یکی از مشکلات احتمالی گسترش ریشه درختان اطراف و رسیدن به سطح مخزن پلی اتیلن می‌باشد. با نفوذ ریشه درختان به مخزن سپتیک تانک بتنی احتمال ایجاد ترک و شکستگی مخزن افزایش یافته که در نتیجه آن مشکلات جدی همچون نشت فاضلاب و یا انسداد لوله های تخلیه به وجود خواهد آمد. از طرف دیگر هنگامی که نشت روی دهد، مواد مغذی به ریشه درخت می‌رسد و هم چنان گسترش ریشه ادامه پیدا می‌کند. بنابراین حفظ و مراقبت مداوم از این تجهیزات پس از نصب و شروع استفاده، اهمیت بسیار زیادی دارد.

فهرست مطالب

عوامل موثر بر طول عمر و کارایی مخزن سپتیک

محل قرار گیری مخزن و اتصالات پلی اتیلن بر طول عمر آن اثر می گذارد. به عنوان مثال محیط‌های دارای حجم رفت و آمد بالا، زمین‌های بازی، انبار، پارکینگ و سایر فضاهای مشابه می‌توانند سبب ایجاد آسیب به سپتیک تانک و بخش‌های زهکشی شده و طول عمر آن را کاهش دهند.

یکی دیگر از مشکلات پیش رو ورود بیش از اندازه آب به داخل سیستم و سرریز آب است که در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. بارش‌های سنگین برف و باران و نزدیک بودن به دریا، رودخانه و سفره‌های آب زیر زمینی، با به وجود آوردن جریان بازگشتی به مخزن، کارکرد طبیعی مخزن پلی اتیلنی را مختل کرده و به اصلاح از میدان تخلیه سپتیک جلوگیری می کند.

بیوفیلم‌ها یا همان میکروارگانیسم‌های زیست لایه، به روی لوله زهکشی و اتصالات پلی اتیلن تشکیل شده و با گذشت زمان گسترش می‌یابند. این پدیده به انسداد مسیرهای سیستم منجر خواهد شد که شکست بیومات نام دارد.

کاربرد سیستم سپتیک تانک فاضلابی

سیستم سپتیک تانک به طور معمول در مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیستم فاضلاب شهری در آن جا وجود ندارد و یا ساخت تصفیه خانه شهری مقرون به صرفه نیست. در صورت حفظ و نگهداری سپتیک تانک عملکرد درست آن تضمین خواهد شد. هیچ بویی ندارد و زمان‌های بسیار زیاد و نامحدودی امکان بهره‌مندی از آن فراهم می‌گردد.

برای اطمینان بیشتر بهتر است منطقه زیرزمینی خروجی مخزن سپتیک فاضلاب که آب فاضلاب از آن خارج می شود، پس از ۱۵ یا ۲۰ سال تعمیر و یا تعویض گردد. یکی از نکاتی که به هنگام تمیز کردن مخزن سپتیک تانک بتنی باید به آن توجه نمود، نباید به طور کامل تخلیه شود.

اصول نگهداری مخزن سپتیک فاضلابی

پس از بیان میزان اهمیت رسیدگی به مخزن، لوله و اتصالات پلی اتیلنی اکنون زمان آن فرا رسیده به بررسی اصول نگهداری سپتیک تانک بپردازیم که دارای چند مرحله است:

نصب صحیح سیستم سپتیک تانک توسط کارشناسان

قیمت و خرید سپتیک تانک پروتانک

گام اول برای داشتن سیستم سپتیک سالم با عملکرد درست، نصب صحیح آن است که یک اقدام بسیار مهم و کلیدی به شمار می‌آید. هنگامی که ساخت و ساز یک ساختمان شروع شده و با بررسی‌های انجام شده لزوم نصب سیستم سپتیک تانک تایید می‌گردد.

افراد متخصص در زمینه محیط زیست به آزمایش خاک محل و میزان نفوذ‌پذیری خاک آن می‌پردارند تا توانایی آن در زمینه پشتیبانی از مخزن فاضلاب به اثبات رسد. در صورت تایید امکانات سخت‌افزاری محل توسط بازرسان و کارشناسان عملیات نصب آغاز می‌گردد.

جلوگیری از سرریز شدن تانک یا میدان تخلیه سپتیک

به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلی چند راهکار وجود دارد:

  • سرویس های بهداشتی مورد بررسی قرار گیرند و در صورت وجود نشتی و خرابی تعمیرات انجام شده و عملکرد فلاش تانک بهبود داده شود.
  • تجهیزات کاهش مصرف آب مورد استفاده قرار گیرد. (مانند تجهیزات تصفیه خانه آب و فاضلاب)
  • در صورت امکان تعداد دفعات استفاده از ماشین لباسشویی و مدت زمان شستشو کاهش یابد.

جلوگیری از ورود زباله به سرویس بهداشتی

ورود دستمال کاغذی یا زباله‌های دیگر به مجراهای خروجی توالت و سرویس بهداشتی نقص سیستم سپتیک تانک فایبرگلاس را به دنبال خواهد داشت و در عملکرد آن اختلال به وجود می‌آورد.

جلوگیری از ورود روغن به مخزن و سیستم

میدان تخلیه به وسیله مواد روغنی مانند گریس و دیگر روغن‌ها دچار انسداد می‌شود. در نتیجه آن ضریب جذب مایعات در خاک کاهش می‌یابد. این پدیده از لحاظ اقتصادی نیز هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

انتقال آب حاصل از باران از میدان تخلیه

میزان تخلیه و جذب خاک بر اثر اشباع شدن میدان تخلیه، کاهش می‌یابد. با ساختن سقف برای میدان تخلیه، محوطه سازی‌های صحیح و اصولی طبق برنامه ریزی‌های مناسب، می‌توان آب اضافی را بدون آسیب به محیط به دیگر نقاط انتقال داد.

قیمت و خرید سپتیک تانک فاضلاب پروتانک
کی دیگر از مشکلات پیش رو ورود بیش از اندازه آب به داخل سیستم و سرریز آب است که در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

دور نگه‌داشتن سیستم سپتیک تانک از درختان

از اصول مهم نگهداری سپتیک تانک لازم است مخزن و به طور کلی سیستم‌های آن به دور از درختان، به ویژه درختان میوه که ریشه‌های قوی با سرعت رشد زیاد دارند، نصب شوند. (این فاصله نباید کمتر از ۳۰ متر باشد)

دفع صحیح زباله‌های جامد قبل از ورود به مخزن

زباله‌ها مواد جامدی هستند که دفع نادرست آن ها حجم جامدات ورودی به مخزن را افزایش می‌دهد. بنابراین باید از ورود زباله به خصوص از راه سینک ظرفشویی جلوگیری به عمل آید.

کاهش مصرف مواد شوینده خطرناک

مواد شوینده و شیمیایی سخت و سنگین در صورتی که بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرند. باکتری های مفید درون مخزن سپتیک را از بین می‌برند. کاربرد لوله پلی اتیلن را با اختلال رو به رو می‌کنند. بر اثر این اتفاق مواد و زباله‌های جامد نیز از بین نخواهند رفت.

جلوگیری از ورود مواد شیمیایی خطرناک

مواد شیمیایی از قبیل رنگ ها، روغن های صنعتی، بنزین، لاک، تینر و موادی از این دست به طور جدی به سیستم سپتیک تانک و لوله و اتصالات پلی اتیلن آسیب می رساند. علاوه بر آن به سفره های آب زیر زمینی نیز راه پیدا می کنند. چنین موادی باید با روش درست و بر طبق قوانین وضع شده دفع گردند.

محافظت در برابر آسیب‌های احتمالی

  • میدان تخلیه نباید در جایی قرار داشته باشد که وسایل نقلیه از بالای آن عبور کند. در صورت نبود مسیر دیگر برای نصب مخزن، سطح زمینی که میدان تخلیه در آن قرار دارد. باید با آسفالت یا بتن پوشانده شود.
  • کاشت چمن طبیعی در اطراف میدان تخلیه به کاهش میزان فرسایش خاک کمک می‌کند.

تعمیرات منظم سیستم سپتیک تانک

  • مواد جامد تجمع یافته در مخزن سپتیک تانک باید پمپاژ شود. برای یک مخزن ۷/۳ متر مکعبی که برای یک خانواده ۴ نفره استفاده می‌شود. هر سه یا پنج سال یک بار باید پمپاژ مواد جامد انجام پذیرد.
  •  به دلیل وجود گازهای سمی و خطرناک و باکتری های زیان آور هرگز نباید برای باز کردن سپتیک تانک تلاش شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن